خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
آموزش آشپزی ایرانی
خرید گیفت کارت
کپسول آتش نشانی
کولرگازی ارزان
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
فلنج
فایل تحقیقات دانشجویی
<-BloTitle->
<-BloText->

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
مقاله بررسی وقایع نفت در یك دهه پیش از انقلاب

مقاله بررسی وقایع نفت در یك دهه پیش از انقلاب

دانلود مقاله بررسی وقایع نفت  در یك دهه پیش از انقلاب

مقاله بررسی وقایع نفت  در یك دهه پیش از انقلاب
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

مقاله بررسی وقایع نفت در یك دهه پیش از انقلاب

اولین چاه نفت در سال 1859 در نقطه ای بنام تیتوسویل واقع در ایالت پنسیلوانیا توسط مهندس جوانی بنام ادوین در یك 38 ساله  و با همكاری دوست آهنگرش بنام ویلیام اسمیت در عمق 21 متری زمین حفر شد و به مخزن نفت رسید.

پترولیوم «روغن سنگ» كه نام آن از ریشه لاتینی Petra یعنی سنگ و Oleum یعنی روغن گرفته شده است در نزد قدما كیفیت مخصوص و معروفی داشت. مصری‌ها آنرا برای مومیایی كردن مردگان و فینیقی ها برای بتونه كردن كشتی ها به كار می بردند بیزانسی‌ها از قرن هفتم به بعد از روغن سنگ بعنوان اسلحه استفاده می كردند بدین ترتیب كه به هنگام نزدیك شدن كشتی های جنگی دشمن به شهرهای ساحلی آنها، مقداری نفت روی آب های ساحلی می ریختند و با آتش زدن آن ناوگان دشمن را دچار حریق می ساختند. امروزه از نفت علاوه بر موارد استعمال متعدد، حتی تركیبات دارویی زیادی ساخته می شود.

لازم به ذكر است نفتی كه قبل از حفر اولین چاه نفت پنسیلوانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت از چشمه های نفتی بود كه در بعضی از نقاط زمین مثل باكو خود بخود بر سطح زمین جریان می یافت و در نزد قدما ارزش امروزی را نداشته است.

در سال 1859 در ایالت پنسیلوانیا بهای روغن های حیوانی كه برای ایجاد روشنایی بكار می رفت به حد سرسام آوری رسیده بود. صنعت نوپای آن روز نیز برای روشنایی احتیاج به این نوع روغن داشت بنابراین ماده اولیه جدیدی كه بتواند جانشین روغن‌های حیوانی بشود، شدیداً مورد نیاز بود. آنها بزودی متوجه شدند كه با تقطیر نفت خام، مایع صاف تری بدست می آید كه كیفیت اشتعال بهتری دارد و می‌تواند بطور موثری جایگزین روغن های حیوانی بشود همچنین دریافتند كه مشتقات نفت بخوبی می تواند برای روغن كاری ماشین ها مورد استفاده قرار گیرد در آن زمان در ایالت پنسیلوانیا با جدیدترین ابزار تولید می توانستند روزانه حداكثر شش هزار گالن نفت تولید كنند و عمده تقاضای خرید نفت از طرف كارخانه های پارچه بافی بود كه از آن برای روغن كاری ماشین های خود استفاده می كردند كم كم مصرف نفت رو به افزایش گذاشت بطوریكه در سال 1860 تعداد 74 حلقه چاه در داخل یا اطراف دره اویل كریك وجود داشت كه سالانه 509000 بشكه نفت از آنها استخراج شد.

دانلود مقاله بررسی وقایع نفت  در یك دهه پیش از انقلاب






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله بررسی وقایع نفت در یك دهه پیش از انقلاب ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
مقاله تعریف و كاركرد سوبسید

مقاله تعریف و كاركرد سوبسید

دانلود مقاله تعریف و كاركرد سوبسید

مقاله تعریف و كاركرد سوبسید
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

مقاله تعریف و كاركرد سوبسید

مقدمه:

در ادبیات اقتصادی مكانیزم قیمتها وظیفه تخصیص منابع محدود را میان فعالیتهای مختلف اقتصادی بر عهده دارد. این تخصیص در حالت رقابت كامل، كارائی را حداكثر می كند. طبق این مكانیزم هنگامی كه تقاضای كالایی افزایش یابد، قیمت آن افزایش یافته و تولید آن كالا سودآور می شود. سودآوری تولید منجر به افزایش عرضه شده و عرضه كالا به سمت تقاضای كالا حركت می كند. عمل آزادانه مكانیزم قیمت‌ها موجب خواهد شد تا تنها كسانی بتوانند از كالاها برخوردار شوند كه قادر باشد قیمت آنها را بپردازد. نتیجه آنكه در این مكانیزم وضعیت كسانی كه قدرت خرید كالاها را ندارند مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع جهت گیری اصلی مكانیزم قیمت ها دستیابی به كارائی بود.

بحث عدالت در آن مطرح نمی شود. هرچند كه حالت رقابت كا مل از كارآیی و عدالت نسبی بیشتری نسبت به حالت وجود اعضای و نشست های اقتصادی بهره‌مند می باشد.

برای دولت ها این مسئله مهمی است كه بین دستیابی به كارآیی صرف و بی عدالتی احتمالی ملازم با آن و یا كارآیی كمتر ولی عدالت نسبی بیشتر یكی را انتخاب كنند. بی عدالتی هرچه شدیدتر باشد بحران های اجتماعی تشدید می شود. گسترش بحران‌های اجتماعی ممكن است حیات اقتصادی و به نفع آن كارآیی را به زیر سئوال ببرد.

این مسئله در شرایط توزیع ناعادلانه درآمد حادتر می شود. از اینرو دولت ها برای جلوگیری از گسترش بحران های اجتماعی و سیاسی ما عدالت نسبی را به بهای از دست رفتن بخشی از كارآیی مورد توجه قرار می دهند.

دخالت دولت در مكانیزم قیمت ها و پرداخت سوبسید، در واقع انتخاب عدالت نسبی بیشتر است. اما این عدالت نسبی بیشتر ممكن است كارآیی را به اندازه ای كاهش دهد كه بی عدالتی بیشتری را نتیجه دهد. بنابراین مسئله مهم طراحی و اتخاذ مجموعه سیاست هایی است كه عدالت نسبی بیشتر كاهش شدید كارآیی و به دنبال آن كاهش عدالت را در پی نداشته باشد.

برای این منظور لازمست تا با مبانی نظری سوبسید آشنایی بیشتری حاصل نمایم. دانش تشریحی ما در این مورد پایه اصلی برای مدلسازی و بررسی نتایج حاصله از آن می باشد.

سوبسید و انواع آن:

در مورد سوبسید تعاریف مختلفی شده است كه به دو مورد آن بسنده می كنیم:

1- سوبسید عبارت است از پرداخت مستقیم یا غیرمستقیم دولتی- امتیاز اقتصادی- یا اعطای رجحان ویژه ای كه به موسسات خصوصی خانوارها و یا دیگر واحدهای دولتی جهت دستیابی به اهداف مورد نظر انجام می پذیرد. ...

...

دانلود مقاله تعریف و كاركرد سوبسید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله تعریف و كاركرد سوبسید ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟

چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟

دانلود چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟

مقاله بررسی انتظار کار کارکنان
چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟
مدیریت
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 165

چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟

یكی از مهمترین مسائل مورد علاقة‌مدیران این است كه چگونه می توانند كاركنان را به انجام دادن كاری كه می‌خواهند، ترغیب كنند. این موضوع به صورت دیگری قابل طرح است و آن اینكه “چرا كاركنان،‌كاری را كه از آنان متصور است، انجام نمی دهند؟” بحثهای تئوریك زیادی تاكنون در این زمینه مطرح شده است و لی آنچه از دیدگاه مدیران بیشتر اهمیت دارد، اطلاع و به كارگیری رهنمودهایی است كه در عمل بهترین كاربرد را داشته باشد.

در پژوهشی كه بوسیلة یكی از مشاوران مدیریت در ایالات متحده در طی مدت پانزده سال از طریق جمع آوری نظرات بیش از بیست هزار تن از مدیران بعمل آمده، كوشش شده است، دلایل این موضوع جست و جو و بررسی شود. همچنین باتوجه به آثار مشخصی كه اقدامات مدیر در این جهت داراست،‌شیوه اقدام و عمل او كه موجب می شود كاركنان آنچه از آنان متصور است، انجام ندهند و نتیجة عملكرد مطلوب حاصل نشود، مورد توجه قرار گرفته است.

در استنباط از یافته های این پژوهش، دلایل متعددی در پاسخ به سؤال فوق ، گردآوری و دسته بندی شده و همراه با هر مورد، راه حلهایی برای اجتناب از این امر و در نتیجه دستیابی به عملكرد مطلوب به مدیران توصیه گردیده است.

نتایج حاصل از این تحقیق، در كتابی تحت عنوان “چرا كاركنان، كاری را كه از آنان انتظار می رود، انجام نمی دهند؟ و در این باره چه باید كرد؟” از سوی “فردیناند، ف. فورنیس” به رشته تحریر درآمده است. از آنجا كه یافته ها و راه حلهای ارائه شده، از موضوعات سودمند و كاربردی است، در این نوشته با رعایت اختصار به بیان آنها می پردازیم.

1- كاركنان دلایل و ضرورت انجام دادن كار را نمی دانند

گاهی اوقات مدیران می خواهند كاركنان بدون هیچ گونه پرسشی كار خود را انجام دهند. دلایلی هم برای این كار دارند؛ مثلاً اینكه آنها حقوق دریافت می كنند و باید كارشان را انجام دهند یا اینكه مدیر وقت ندارد كه به پرسشهای آنها پاسخ بگوید و … در نتیجه كاركنان بر اثر عدم آ؛اهی از علت وجودی و اهمیت كار، آن را انجام نمی دهند. اهمیت كار و بیان علت آن از بعد فواید و مضاری كه برای سازمان و همچنین نتایجی كه برای كاركنان در بردارد، باید برای آنان به نحو مطلوب توضیح داده شود. اینكه چرا كاری باید انجام شود و نیز اینكه چرا باید فرد خاصی آن را انجام دهد، این نكته باید برای فرد مزبور نیز روشن باشد، در غیر اینصورت عملكرد او نامطلوب خواهد بود.

در بسیاری از موارد ، مدیران از اهمیت كارها آگاهی دارند ولی كاركنان از این موضوع بی اطلاع اند. در نتیجه، ممكن است آن را بی اهمیت بدانند و اقدام نكنند. در چنین مواردی تنها با نظارت شدید ممكن است كاركنان كارها را انجام دهند ولی این وضعیت نمی تواند ادامه داشته باشد و راه حل اساسی آن است كه دلیل انجام دادن كار برای كاركنان روشن باشد.

راه حلهای مدیر برای پیشگیری:

الف ) مدیر باید قبل از واگذاری كار، كاركنان را از علت و ضرورت انجام دادن كاری كه به خاطر آن به استخدام در آمده اند، آگاه كند. منافع و مضاری كه برای سازمان دارد و نحوة ارتباط و تأثیر و تأثر با واحدهای دیگر و همچنین مأموریت سازمان را برای آنان تشریح نماید.

...

راه حلهای مدیر برای پیشگیری:

الف) مدیر باید فردی را برای آموزش كاركنان جدیدالاستخدام تعیین كند و او را برای این كار آماده سازد.

ب) برای آموزش، دستورالعمل و راهنمایی تنظیم و آن را استاندارد نماید.

ج) شیوة عمل كاركنان و نحوة‌ عملكرد مطلوب را به آنان آموزش دهد و آنان را در برابر مشكلات و موانع و راه حلهایی كه وجود دارد، راهنمایی كند.

در بسیاری ازموارد، مدیران از اهمیت كارها آگاهی دارند ولی كاركنان از این موضوع بی اطلاع اند و ممكن است آن را بی اهمیت بدانند. راه حل اساسی آن است كه دلیل انجام دادن كار برای كاركنان روشن باشد.

در بعضی از موارد كاركنان تصور می كنند چنانچه در مورد نحوة انجام دادن كار از مدیر خود پرسش كنند،‌دلیل ضعف آنان خواهد بود از سوی دیگر، تعدادی از مدیران فكر می كنند نباید به كاركنان در مورد انجام دادن كار توضیح داد یا اینكه تنگی وقت اجازة چنین كاری را نمی دهد نتیجه این می شود كه كاركنان ندانند چگونه كار را انجام دهند.

د) در مورد كارهای جدید كه ممكن است عملكرد نامطلوب، نقایص مهمی را در بر داشته باشد، امكان شبیه سازی را فراهم آورد.

هـ) آزمونی را به صورت كتبی یا عملی طراحی كند تا از طریق اجرای آن مطمئن شود كه كاركنان واقعاً نحوه انجام دادن كار را یاد گرفته اند یانه . اگر كسی ضعیف بود مجدداً او را آموزش دهد. از كاركنان نپرسد كه آیا كار را می توانند انجام دهند یا نه بلكه از آنها بخواهد چگونگی انجام دادن آن را تعریف كنند یا آن را از قوه به فعل درآورند.

دانلود چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
چرا كاركنان ، كاری را كه از آنان انتظار می رود انجام نمی دهند؟ ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن

مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن

دانلود مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن

مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

حداقل دستمزد و روش های تعیین آن

در این مقاله سعی شده به طور خلاصه موضوع حداقل دستمزد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا تعریف مختلف حداقل دستمزد روزانه و سپس به هدف از تعیین آن پرداخته شده است. در ادامه به تاریخچه حداقل دستمزد و مقوله نامه ها و توصیه نامه های تصویب شده مربوطه اشاره شده است. در قسمت بعد مقاله ضوابط و معیارهای تعیین و تعدیل و دوره تعدیل دستمزد و همچنین تجارب كشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دیگر، آثار مربوطه و سیاست های مكمل جهت دستیابی به هدف مورد نظر تعیین حداقل دستمزد و كاهش اثر منفی اجتماعی آورده شده است.

مقدمه:

حداقل دستمزد ازبحث انگیزترین موارد قانونی كار در كشور است كه هر سال هنگام تعدیل آن در اسفند ماه موجب طرح مباحثات زیادی می شود كه گاهی شكل حادی نیز به خود می گیرد. حداقل دستمزد در ایران به صورت یه جانبه بین نمایندگان كارگران، كارفرمایان و دولت تعیین می شود كه به ندرت بین آنها همخوانی وجود دارد؛ به همین دلیل درباره حداقل مزد سال 1382، در روز آخر اسفند 1381 توافقی اجباری حاصل شد.

در این تحقیق سعی می شود كه حداقل دستمزد از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و در هر قسمت تجارب سایر كشورها نیز جهت پربارتر شدن بحث ذكر شود.

1- مفاهیم و تعاریف

تعاریف مختلفی از حداقل دستمزد ارائه شده است كه برخی از آن ها عبارتند از:

حداقل دستمزد عبارت است از نرخ های مزدی كه از طریق قانون یا كذاكرات دسته جمعی برقرار می شود و با مزدهای پایین تر از نرخ ها نمی توان كارگران را استخدام كرد یا به عبارت دیگر مزدها نمی توانند و نباید از این حد پایین تر باشند و پرداخت آن باید به صورت نقدی باشد و پرداخت های غیر نقدی كه در قراردادها پیش بینی می شود به عنوان پرداختی تلقی می شود بر حداقل مزد است.

منظور از حداقل مزد، مزدی است كه بدون توجه به میزان بهره وری كار و دیگر روابط و قوانین حاكم بر مزدها نظیر عرضه و تقاضای نیروی كار، قدرت چانه زنی و مذاكرات دسته جمعی، صرفا بنابر ملاحظات زیستی و معیشتی كارگرو خانواده او تعیین می شود. ...

...

دانلود مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله حداقل دستمزد و روش های تعیین آن ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم

تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم

دانلود تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم

تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

تجارت آزاد آمریكای شمالی

اقتصاد جهانی و جهان سوم

اثرات غیر مستقیم «نفتا» بر جهان سوم

جهان سوم و دوران جدید

چنین به نظر می رسد كه جهان سوم در دورة حاضر به یكی از نقاط عطف تاریخی خود رسیده است. در این دوره شرایط نوینی هم از حیث سیاسی و هم از جهت اقتصادی،‌ هم در داخل این كشورها و هم در سطح بین المللی در حال شكل گرفت است و بیشتر كشورهای جهان سوم نیز خود را بیش از پیش ناچار از تطبیق دادن با این شرایط جدید دیده اند.

پایان نظم دو قطبی در دوران جنگ سرد، هم به عمر یكی از دو الگوی رشد خاتمه داده و هم به پاره ای منافع جنبی كه چنین نظمی، مستقیم یا غیر مستقیم، عاید بخش قابل توجهی از ممالك جهان سوم می كرد، پایان بخشیده است. تحت همین شرایط دوره اعطای «امتیازات تجاری» یا تخیصیص منابع تحت عنوان «كمكهای توسعه» با انگیزه های سیاسی و استراتژیك نیز در حال به سر رسیدن است.

جهان سوم، در پی تحولات تاریخی اواخر دهه 1980 و اوائل دهه 1990 ، اهمیت پیشین خود را در روابط بین المللی از دست داده و حتی بخشی از آن در معرض خطر رانده شدن به حاشیه و از دست دادن هر گونه نقشی در نظام بین المللی قرار گرفته است. لذا واقعیات موجود چنین می نماید كه تنها آن دسته از كشورهای در حال توسعه به عنوان وزنه ای در نظام بین المللی آینده به حساب خواهند آمد كه بتوانند از یك موقعیت اقتصادی قابل توجه برخوردار شوند.

به موازات فروپاشی نظام دوقطبی، اوج گیری و افزایش سرعت روند جهانی شدن اقتصاد نیز عامل مؤثر دیگری در شكل گیری ذهنیت های جدید در كشورهای جهان سوم بوده است. این روند كه با امواجی از تكنولوژی های پیچیده، وسائل مدرن ارتباطی و تولیدات متنوع با كیفیت بالا همراه است،‌بیش از پیش در حال فائق آمدن بر مقاومت متنوع با كیفیت كشورهای در حال توسعه ای است كه تا كنون نسبت به پیوستن به جریان اصلی اقتصاد جهانی اكراه داشته اند.

تضعیف این مقاومت به ویژه در زمانی امكان پذیر شده است كه راه و روشهای دیگری از جمله « راه رشد غیر سرمایه داری»، «استراتژی جایگزینی واردات» و امثال آن در عمل راه به جایی نبرده است. عدم موفقیت آن دسته از كشورهای جهان سوم كه به این راهها رفتند، در برابر جوامعی كه به تجارت خارجی آزاد» و «استراتژی توسعه صادرات» روی آوردند، تقریباً توجه همگان در سراسر جهان سوم را به خود جلب كرده است.

از طرفی ، دگرگونی های ریشه ای در سیاست و اقتصاد بین المللی و در رأس همه،‌شكست اقتصادهای متمركز در بلوك شرق در واقع روندی را كه از قبل شروع شده بود به اوج خود رساند. این امر هم الگو و هم حمایت های سیاسی، نظامی و اقتصادی از ناحیه این الگو را یكباره از صحنه ناپدید ساخت و در نتیجه تردیدی بسیاری از كشورهای در حال توسعه حتی آنها را كه طی دهه ها بینش ها و روشهای متفاوتی را صمیمانه و مجدانه پیگیری كرده بودند (مثل چین،‌هند ، سوریه و ... ) برطرف ساخت.

كاهش بیش از پیش اهمیت مواد خام و محصولات كشاورزی نیز كه اغلب كشورهای در حال توسعه تاكنون برای كسب ارز خارجی به صادرات آنها وابسته بوده اند،‌عامل مهم دیگری درالزام جهان سوم به جستجوی راههای نو بوده است. نزول قابل ملاحظه بهای این مواد طی یكی دو دهه گذشته بیش از پیش ثابت كرده است كه كشورهای در حال توسعه نه تنها دیگر نمی توانند با تكیه بر آنها (حتی مهمترین آنها یعنی نفت) وزنه ای در اقتصاد جهانی به شمار آیند، بلكه با توجه به رشد تكنولوژی و پیدایش مواد جایگزینی و علل دیگر هر روز درآمد حاصل از صادرات این اقلام كمتر و كمتر می شود.

...

جهان سوم و تجارت آزاد

در چنین شرایطی امضای یك موافقتنامة تجاری از نوع نفتا،‌ خصوصاً با توجه به اثرات مستقیم و غیر مستقیمی كه بر كشورهای جهان سوم و آینده تلاشهای جدید آنها خواهد داشت، نمی تواند مورد توجه این كشورها قرار نگرفته باشد. نفتا نه تنها از جهت اهمیت بسیار زیادی كه بر تجارت بین المللی دارد، بلكه به خاطر اینكه یكی از كشورهای در حال توسعه را به بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا مرتبط ساخته و بسیاری از دیگر كشورهای مشابه در منطقه را نیز در آستانة چنین ارتباطی قرار داده مورد توجه بسیار واقع شده است.

اثرات نفتا تنها به تجارت محدود نخواهد ماند و می تواند تمامی جنبه های حیات اقتصادی و اجتماعی مكزیك را تحت تأثیر قرار دهد،‌خاصه آنكه حجم اقتصاد مكزیك نصف اقتصاد كانادا و تنها حدود 4% اقتصاد آمریكا است. لذا اجرای چنین موافقتنامه ای خصوصاً برای یك كشور جهان سومی با توجه به كوچك بودن نسبی اقتصادش می تواند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار باشد. از این رو طبیعی است كه تجربة مكزیك در این زمینه با علاقه از سوی دیگر ممالك جهان سوم پیگیری شود. ...

دانلود تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
تحقیق تجارت آزاد آمریكای شمالی اقتصاد جهانی و جهان سوم ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
مقاله پایش مشتری

مقاله پایش مشتری

دانلود مقاله پایش مشتری

مقاله پایش مشتری
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50

مقاله پایش مشتری

1- مقدمه :

صرف نظر از اینكه كدام یك از روش های اندازه گیری رضایت مشتری را برگزینیم ، چندین گام مشترك را در استفاده از روش های گوناگون باید طی كنیم.

برای اندازه گیری رضایت مشتری، مسلماً ابتدا باید از نظر مشتری چه چیزهایی اهمیت دارد از بین این چیزهای مهم، كدام یك مهمترین ها هستند. (چرا كه برای استفاده بهینه از پرسشنامه باید تعداد محدودی سؤال طراحی كرده افزایش بی رویه سؤالات ، صحت جوابها را زیر سؤال می برد چرا كه مشتری از جواب دادن خسته می شود). پس این مهمترین ها در معرض آزمایش قرار می گیرند و با روش های گوناگون پایش مشتری از جمله پرسشنامه اطلاعات مشتری گردآوری می شود و سپس تجزیه و تحلیل و اقدامات اصلاحی انجام می‌شود.

برای گردآوری اطلاعات مشتریان در هر مرحله ابزارهای مناسبی وجود دارد كه در این گفتار به بررسی آنها می‌پردازیم. به خصوص در مورد پیمایش مشتری از طریق پرسشنامه كه به عنوان مهمترین ابزار در زمینه گردآوری كمی نظرات مشتری شناخته می‌شود، روشهای گوناگون استفاده از پرسشنامه انواع پرسشنامه و نحوه طراحی درست و انواع امتیازدهی های پرسشنامه را در ادامه صحبت خواهیم كرد.

2- پایش رضایت مشتریان چگونه انجام می شود؟

برای پایش رضایت مشتریان (داخلی و خارجی) به ترتیب زیر عمل می شود.

3- روش های گوناگون جمع آوری اطلاعات مشتریان

روشهای گوناگون و بسیار متنوعی در زمینه گردآوری اطلاعات مشتریان وجود دارد كه هر كدام برای جمع آوری دسته ای اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد اما بكارگیری نابجای آنها دستاوردهای تحقیق را دچار تردید خواهد كرد. برای مثال تشكیل گروههای متمركز برای تحقیقات كیفی مناسبند در حالیكه نتایج به دست آمده از آن را به هیچ عنوان نمیتوان از لحاظ كیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

برای تسلط بیشتر به بحث و تشخیص محل مورد استفاده هر یك از این روشها ابتدا مفهوم تحقیقات كیفی و كمی را مورد بحث قرار می دهیم.

3-1 ) تحقیقات كمی و كیفی :

تحقیقات كیفی به معنای جمع آوری حجم بزرگی از اطلاعات از تعداد معدودی افراد است. مطالعات اكتشافی كه جهت جمع آوری اطلاعات كیفی مشتریان انجام می شود از این نوعند. در این نوع مطالعات سعی می شود تا موضوعات قابل توجه مشتری و درجه اهمیت نسبی آنها تعیین شود. از نتایج این مطالعات برای تعیین سؤالات پرسشنامه استفاده می‌شود. در واقع این مطالعات ما را قادر خواهد ساخت تا در پرسشنامه های خود سؤالات درستی مطرح كنیم. استفاده از مصاحبه های عمیق و تشكیل گروههای متمركز از جمله روشهای كیفی مورد استفاده در مطالعات اكتشافی هستند.

...

پیمایش مشتریان :

پیمایش مشتریان از طریق پرسشنامه انجام می شود. نتایج حاصل از این تحقیقات برای تجزیه و تحلیل های آماری مناسب است. این روش محبوب ترین روش برای گردآوری اطلاعات در فاز دوم جمع آوری اطلاعات مشتریان در تحقیقات CSM به شمار می رود.

در مطالعات CSM پس از انجام مطالعات اكتشافی  شما به 15 تا 20 مورد از مهمترین موضوعات قابل توجه برای مشتریان دست یافته اید در این فاز این موارد را در قالب پرسشنامه ای مناسب در معرض آزمایش قرار می دهید.

در این بخش مباحث زیر را تحلیل و بررسی می كنیم.

1- پرسشنامه

2- مقیاس اندازه گیری جوابهای مشتریان

3-نحوه بكارگیری پرسشنامه

4- اندازه نمونه و نحوه نمونه گیری

1- پرسشنامه

1-1 ) انواع پرسشنامه :

2-1 ) طراحی پرسشنامه

در طراحی پرسشنامه باید به موارد زیر توجه داشت كه در ادامه به توضیح اجمالی آنها می‌پردازیم.

1- طول پرسشنامه

2- بخشهای پرسشنامه

3- دستورات كلی نحوه پر كردن پرسشنامه

4- قراردادن بخش سنجش رضایت قبل از بخش سنجش اهمیت

5- قراردادن سؤالات طبقه بندی مشتریان در بخش انتهایی پرسشنامه

6- مسائل زیبایی شناختی و حرفه ای در طراحی پرسشنامه

1-2-1 ) طول پرسشنامه :

طول پرسشنامه نباید خیلی زیاد باشد. تعداد سؤالات مورد نظر از 50 مورد نباید بیشتر شود. پاسخگویی به این سؤالات نیز بایستی زمانی در حدود 10 تا 15 دقیقه برای مشتری طول بكشد.

زمانی كه بخواهید این سؤالات را در برگه پرسشنامه وارد كنید، دو راه پیش رو دارید. اینكه سؤالات را با فشردگی زیاد در دو صفحه وارد كرده و طول كوتاهتری به دست آورید یااینكه آنها را با در نظر گرفتن فضای كافی و باز در 4 صفحه جای دهید. تحقیقات نشان داده است با وجود آنكه طول كوتاهتر پرسشنامه برای بیشتر افراد مطلوبتر می باشد، ولی پرسشنامه های چهار صفحه ای نیز می توانند به نرخ پاسخگویی بالایی دست یابند و البته كیفیت پاسخگویی افراد به آنها نیز بهتر خواهد بود. ...

...

دانلود مقاله پایش مشتری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله پایش مشتری ,

تاريخ : 17 شهريور 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : حسین | بازدید : <-PostHit->
مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن

مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن

دانلود مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن

جهانی شدن اقتصاد و آثار آن
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 108

مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن

جهانی شدن اقتصاد بیش از آنكه زاییدة پیشرفت فن آوری ارتباطات و حمل و نقل باشد، مخلوق سیاست گذاری و برنامه ریزی های اقتصادی چند دهة گذشته در كشورهای ثروتمند است. شاید اگر جریان « جهانی شدن اقتصاد» راه نمی افتاد، حساسیت ها دربارة اصل « جهانی شدن» تا بدین پایه برانگیخته نمی شد. در اثر فشار سازمان های مالی بین الملل كه ابزار كار كشورهای پیشرفته هستند، وضعیت اندك اندك به گونه ای در می آید كه كشورهای در حال توسعه، بر سر كی دو راهی قرار بگیرند كه یا باید با ادامة سیاست های اقتصادی درون نگر به بازارهای محدود خود بسنده كننده كه در این صورت از مزایای رشد تولی و فن آوری كه گمان می كنند با ورود به صحنة تجارت بین المللی نصیب آنان می شود. محروم بمانند و یا با پیوستن به جریان جهان گرایی اقتصادی، بر ثروت های طبیعی خود چوب حراج نهند و در جایگاهی كه تقسیم كار ناعادلانة بین المللی برای آنها تعیی می كنند، به فعالیت بپردازند.

اكنون در كشور ما بیش تر از هر زمانی، دربارة ویژگی های مثبت سیستم تجارت آزاد، تبلیغ می شود، به گونه ای كه راه نجات از وابستگی به اقتصاد تك محصولی، تنها به عضو شدن در سازمان تجارت جهانی  منوط می گردد، در حالی كه سو بردن از منافع تجارت آزاد در گرو زیر ساخت های لازم، مدیریت توانا و قدرت رقابت است.

خردمند كسی است كه از تجربه های تاریخی درسی بگیرد. در قرن نوزدهم، هنگامی كه انگلستان قدرت برتر تجاری بود و ناگزیر از سیستم آزاد دفاع می كرد، فردریك لیست پایه گذاری مكتب تاریخی آلمان، مردم كشوری را كه دولت واحدی نداشت و به قطعات متعدد از لحاظ سیاسی و اقتصادی تقسیم شده بود، به اتحاد اقتصادی فرا خواند و از پیوستن به تجارت آزاد در آن وضعیت خاص بر حذر داشت و با طرح یك نظریة هوشمندانه، گفت: اكنون ملت ها منافع مختلف دارند و قدرت های آن ها نامساوی است. به هم پیوستگی قطعی ( اقتصادی) وقتی مفید است كه همه در برابر یكدیگر مساوی باشند والا عملاً یكی از آنها منتفع می گردد و دیگران تابع او خواهند شد. هر گاه علم اقتصاد از این لحاظ در نظر بگیریم، می توانیم آن را چنین تعریف كنیم:

« اقتصاد علمی است كه با توجه به منافع فعلی و اوضاع و احوال خاص ملت ها، معین می كند كه هر ملت به چه ترتیب می تواند درجة رشد اقتصادی خود را بالا ببرد تا اتحاد با سایر ملت های متمدن و در نتیجه، آزادی تجارت، برای او ممكن و سودمند باشد»

...

سرشت « جهانی شدن»

در مورد ماهیت جهانی شدن بحثهای مختلفی وجود دارد اما قدر، متیقن همه این بحثها این است كه ما در حال پشت سر گذاشتن فرایندی هستیم كه در آن نقش و اهمیت جغرافیا، فضا و زمان كم رنگ می شود. عمده ترین شاخصهای ابزاری جهانی شدن عبارتند از: اقتصاد اطلاعاتی و تجارت الكترونیكی

عده ای جهانی شدن را به معنای پایان جغرافیا می دانند. تصور برخی آن است كه تكنولوژی اطلاعاتی به گونه گسترده ای قابلیت « در دسترس» قرار گرفتن را یافته است. از این رو انباشت و مدیریت اطلاعات در سطح ملی، مشكل شده و برداشت انسانها را از مقوله ای به نام «فاصله» تحت تاثیر قرار داده، تعریف آنان را از «جامعه» و «وفاداری» متحول ساختند. نظم فرهنگی را ویران كرده و معادله قدرت را نیز به تدریج تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی جهانی شدن را تجلی این برداشت متداول دانسته اند كه جهان از طریق نیروهای اقتصادی و تكنولوژی در حال تبدیل شدن به یك فضای اجتماعی واحد است و رویدادهای واقع در یك منطقه، از جهان می تواند پیامدهای مهمی داشته باشد.

دانلود مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مقاله جهانی شدن اقتصاد و آثار آن ,

گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسان محل کارآموزی واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی پذیرش و نظارت واحد آموزش شرکت پاکسان

گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسانمحل کارآموزی واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی پذیرش و نظارت واحد آموزش شرکت پاکسان

دانلود گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسان   محل کارآموزی واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی پذیرش و نظارت واحد آموزش شرکت پاکسان

گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسانمحل کارآموزی
واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی
پذیرش و نظارت
واحد آموزش شرکت پاکسان
دسته بندی علوم پایه
فرمت فایل zip
حجم فایل 1590 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120

گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسان

محل کارآموزی
واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی
پذیرش و نظارت
واحد آموزش شرکت پاکسان

دانلود گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسان   محل کارآموزی واحد کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی پذیرش و نظارت واحد آموزش شرکت پاکسان






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
گزارش کارآموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد اولیه شرکت پاکسان محل کارآموزی واحد کنترل کیفیت مواد اولیه,

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد

دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 108

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد

چكیده

پژوهش حاضر به منظور (بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد) صورت گرفته است. بدین منظور از جوانان معتاد و غیرمعتاد 20 تا 30 ساله شهرستان بندرانزلی یك نمونه 80 نفری (40 نفر معتاد و 40 نفر غیرمعتاد) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است.

داده‌های آماری از طریق اجرای آزمون MMPI (فرم كوتاه) از گروههای نمونه بدست آمده و برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق حاضر از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T مستقل و با در نظر گرفتن نتیجه آزمون لوین با استفاده نرم افزار SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                     

فصل اول : كلیات

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهداف تحقیق

سؤالات

فرضیات

تعاریف اصطلاحات

فصل دوم : پیشینه پژوهش
تاریخچه مواد مخدر در جهان

جنگ تریاك در چین

جنگ تریاك در دوران معاصر

مراكز تولید جهانی مواد مخدر

نقش مافیا در توزیع بین‌المللی مواد مخدر

سازمان پلیس بین‌المللی

تاریخچه مواد مخدر در ایران

تشخیص دوگانه و اختلال شخصیت ضد اجتماعی

رفتار اختلال شخصیت ضداجتماعی

شخصیت صداجتماعی ، بیمار روانی و ضد اجتماع

تعریفی از اختلال شخصیت ضداجتماعی

بیمار روانی

اختلال شخصیت ضداجتماعی

اختلالات شخصیتی

تحقیقات داخل كشور

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه آماری

روش نمونه‌گیری

نحوه اجرای آزمون

روش جمع‌آوری داده‌ها

ابزار اندازه‌گیری

اعتبار و پایایی

متغیرها

روش آماری

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل نتایج :

مقدمه

مشخصه‌های آماری نتایج كمی

مقایسه میانگین‌ها

یافته‌های فرعی تحقیق

فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیر

مقدمه

نتیجه‌گیری

محدودیتهای تحقیق

پیشنهادات

كاربرد نتایج

منابع :

منابع فارسی

منابع انگلیسی

منابع اینترنتی 

دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضداجتماعی بین افراد معتاد و غیرمعتاد ,

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران (از نظر مدیران و معاونین)

دانلود بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1384 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 202

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

فصل اول:

معرفی تحقیق

- مقدمه

- تعریف موضوع

- بیان مساله

- اهداف تحقیق

- اهمیت و ضرورت تحقیق

- فرضیه‌های تحقیق

- تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های اصلی تحقیق

فصل دوم :

ادبیات نظری و تجربی تحقیق

1- قسمت اول: فن‌آوری اطلاعات

2- قسمت دوم: سازمان و ساختار سازمانی

3- قسمت سوم: پیشینه تحقیق

4- قسمت چهارم: تاریخچه و معرفی شركتهای سهامی بیمه ایران

فصل سوم:

    « روش و روش‌شناسی تحقیق »

- مقدمه

- جامعه آماری

- روش جمع‌آوری اطلاعات

- نمونه و روش نمونه‌گیری

- ابزار اندازه‌گیری: معرفی پرسشنامه

- تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه:

فصل پنجم:

بحث و نتیجه‌گیری تحقیق

==========================

مقدمه:

تحولی ژرف در شرف وقوع است. تحولی كه در سالهای آینده جامعه صنعتی را اساساً دگرگون خواهد نمود. این تحول ویژه، نتیجه پیشرفتهای سریع و بی‌سابقه تكنولوژی اطلاعات در سالهای اخیر است. پیشرفت علم و دانش در سالهای اخیر دستاوردهای فراوانی را برای انسان به همراه داشته است. آخرین پیشرفتها در زمینه ارتباطات، مخابرات، ماهواره‌ها، كامپیوترها، مسافرتهای فضایی، مهندسی ژنتیك و سایر علوم، نوید بخش تحولات بیشتر در قرن آینده است. (فقیه و سرافراز، 1372، ص 22)

الوین تافلر در كتاب جابجایی در قدرت به عناصر سه گانه قدرت اشاره می‌كند كه عبارتند از:

خشونت، ثروت و دانایی. بدین معنا كه اگر در زمان انقلاب صنعتی، قدرت سرمایه یا ثروت حرف اول را در جهان آنروز می‌زد ولی امروزه این قدرت، مفهوم دانایی است كه حرف اول را در جهان خواهد زد. به زعم تافلر بر خلاف دهه‌های قبل این قدرت زور یا بازو نیست كه تعیین كننده قدرت جهانی یا گوینده حرف اول در جهان است بلكه این دانایی و اطلاعات بشری است كه می‌تواند تكلیف ابرقدرت آینده را در جهان آینده روشن كند در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های انفعالی و اقتصادی در این قرن در مقابل سرمایه‌گذاریهای اطلاعاتی و علمی بسیار ناچیز و كم و كمتر خواهد شد. تافلر علت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نیاز اطلاعاتی او به تكنیكها و فنون اطلاعاتی پیشرفته در زمینه تكنولوژی نظیر كامپیوتر می‌داند و همچنین علت قدرتمندی ژاپن در صحنه جهانی امروز و آینده را بعلت برخورداری از نظام اطلاعاتی و دانایی دقیق در صحنه جهانی می‌داند و یا علت ابرقدرت شدن احتمالی اروپا در یكی كردن قدرت تحقیق و توسعه و جمع‌آوری توان اطلاعاتی و دانایی خود در زمینه پیشرفت و تكنولوژی می‌داند. (تافلر، 1370، ص 90)

عصر اقتصاد خود معیشتی و كشاورزی با بهره‌گیری از روشهای مبتدی مانند نیروی فیزیكی انسان و حیوان نقش اقتصادی خود را ایفا كرد و عصر انقلاب صنعتی نیز بر پایه بهینه سازی روش تولید انبوه با استفاده از نیروهای محركه و بهره‌گیری از منابع انرژی شكوفایی خود را نمایان ساخت. اما اكنون عصر اطلاعات است كه هسته و یاخته اساسی آنرا توانهای رایانه‌ای و شبكه‌های ارتباطی تشكیل می‌دهد در این دوران هدف اساسی بر افزایش توان فكری و اطلاعاتی و ارتباطی جامعه قرار دارد كه محصول چنین ساختاری افزایش آگاهی اجتماعی و برقراری تعادل در دانش عمومی و بهره‌گیری از فناوریهاست و از آنجایی كه بهره‌گیری از رایانه‌ها از دهه 50 آغاز شده. اهمیت این فناوریها بر همگان اثبات شده است. (مومنی، 1380، ص 664)

نگرش جدیدی كه بر دنیای پست مدرن[1] حاكم است نشان می‌دهد كه خواسته‌های اقتصاد پویا و سازمانهای جدید و در حال تحول مستلزم ایجاد ساختارهای جدید اجتماعی، سبكهای رهبری جدید و همچنین رهیافتهای نوین در ساختار سازمانی است و همه ناشی از سیل عظیم تولید و گسترش اطلاعات در عصر حاضر است كه سازمان را مجبور به نگرش مجدد در عملكرد و فعالیتهایش می‌كند.

تعریف موضوع:

دوران جدید كه به عصر اطلاعات یا انفورماتیك معروف شده نوید دهنده جهانی نو با شیوه‌های نوین بكارگیری اطلاعات است. تاثیر شگرفی كه فناوری اطلاعات[2]در دو دهه اخیر بر كار و زندگی بشر گذاشته در خلال تمدن چندین هزار ساله او سابقه ندارد. IT یا بعبارتی كاربرد علمی نظامهای كامپیوتری توانسته علوم مختلف را یاری دهد كه هر یك گامی بلندبر داشته‌اند. (فلاح همت‌آبادی، 1382، صفحه 3)

سازمانها نیز در این دوران به مثابه «مغزهای پردازش كننده اطلاعات»[3] در نظر گرفته می‌شوند. سازمانها سیستمهای اطلاعاتی هستند. هر جنبه‌ای از عملكرد سازمان بستگی به پردازش اطلاعات دارد و مدیران تصمیمات خود را از طریق پردازش اطلاعات اتخاذ می‌كنند. با پیدایش اینترنت و اینترانت سازمانها مترادف با جریان اطلاعات گردیده‌اند. (مورگان به نقل از وارث 1380، صفحه 124)

 


[1] - Post modern

[2] - Information Technology

[3] - Information processing Brains

...

قسمت دوم:

سازمان و ساختار سازمانی

مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان»

سازمانها نقش عمده‌ای را در جهان نوین ایفا می‌كنند. حضور سازمانها اساساّ هر بخشی از زندگی اجتماعی كنونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیتر دراكر معتقد است كه امروزه جوانان باید سازمانها را همانگونه بیاموزند كه اجدادشان كشاورزی را آموختند.

همه ما می‌دانیم كه تحولات بزرگ اجتماعی اصولاً زائیدة فعالیتهای سازمانی بوده است. امپراتوری رم، گسترش مسیحیت و رشد و توسعه سرمایه‌داری سوسیالیزم همگی از طریق فعالیتهای سازمانی امكان‌پذیر شده است. دفع ضایعات اتمی، تروریسم، بیكاری و سایر مسائلی كه جامعه كنونی با آن روبروست همگی به گونه‌ای است كه دركشان بدون درك مفاهیم سازمان و محتوای سازمانی دشوار است.

سازمانها هم می‌توانند مفید باشند و هم می‌توانند بذر نفاق و دشمنی را بپرورانند. سازمانها منافع فردی و گروهی اعضای جامعه را تامین می‌كنند. همچنین سازمانها در ارائه و تدوین سیاست‌های دولت نقشی فعال دارند.

یكی از نویسندگان بزرگ متون و ادبیات سازمانی (هال) می‌گوید كه ما زمانی می‌توانیم به این پرسش كه چرا باید سازمانها را مطالعه كنیم پاسخ دهیم كه همه مطالب مربوط به سازمان را مطالعه كرده باشیم. بدون تردید در زمان كنونی كه همگی در كشور سازمانی بسر می‌بریم مدیریت اهمیت زیادی دارد، ولی آنچه را كه باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم سازمان است نه تنها مدیریت.

در كل می‌توان اهمیت مطالعه سازمان را در این جمله ریچارد هال خلاصه كرد:

«هر قدر ما بیشتر بتوانیم دنیایی را خلق كنیم كه از نظر معنوی، اخلاقی و سیاسی تجانس لازم را داشته باشد بعنوان نیروی كار و شهروند بهتر می‌توانیم سازمانها را اداره كنیم و مقاومت نماییم.»

در این قسمت از تحقیق محقق كوشیده است كه با مطالعه و بررسی ادبیات نظری در خصوص تئوریهای سازمان و ساختار سازمان، اصول سازمان‌دهی و ساختار بندی سازمانها تصویری جامع از سازمان و مسائل ساختاری آنرا پیش روی خوانندگان قرار دهد.

«سازمان»

نگاهی به تعاریف سازمان:

ـ سازمان یك رابطه اجتماعی بسته‌ای است كه طبق مقررات به افراد خارجی اجازه ورود نمی‌دهد. دستورات برای عملیات بوسیله افراد خاصی كه عهده‌دار این وظیفه هستند. و در راس امور سازمان قرار می‌گیرند اعمال می‌شود و معمولاً یك ستاد اداری و اجرایی دارد. (Weber, 1947. P. 146)

ـ سازمان یك نهاد اجتماعی هدفمند است كه با برنامه‌هایی روشن، به علت داشتن ساختاری آگاهانه و مرز مشخص فعالیتهای خاص را انجام می‌دهد.

دانلود بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران,

<-BloTitle->
<-BloText->